أسلوب الحياة

انواع واسباب حب الشباب وعلاجة

 
هنتكلم النهارده عن احد الامراض الجلدية الشائعة والمهمه وهو حب الشباب وده بيصيب نسبة كبيرة من الذكور والاناث فى سن المراهقة وقد يمتد لأبعد من ذلك بمعني ان ممكن يصل لسن 40-50, مرض حب الشباب بيعتبر هو مرض الشباب ولكن قد لا يصيب ناس كتير من الشباب.
بيحصل حب شباب نتيجة التهاب فى الغدد الدهنية الي هي موجوده اصلا عند كل الناس ولكن ولكن فيه بعض الناس بعد سن البلوغ نتيجة تأثير الهرمونات الذكرية والانثوية قد يؤدي لظهور حب الشباب.
نوع خفيف ( زوان ) – نوع شديد ( متحوصل ) والشديد هو الي ممكن يسيب آثر غير مرغوب وخصوصاً عند الاناث وده مهم جداً معالجتة.
النوع الخفيف : تبدأ بغسيل الوجه بأحد المحاليل والمواد المخصصة لتخفيف نسبة الدهنيات فى الغدد الدهنية الي بتعمل حب الشباب, احياناً يلزم استخدام بعض الكريمات وكذلك بعض المضادات الحيوية واغلب المضادات الحيوية بتؤخذ عن طريق الفم.
النوع الشديد : اما حب الشباب الي كل الناس بتخاف منه ( المتحوصل ) هذا المرض قد يلزمة علاج الايزوترتينوين والرواكوتان وهذا العلاج يعطي لكمية محدوده ولمدة محدوده تحت اشراف طبى لانه له آثار جانبية ولا ينصح ان يطعى نهائياً للسيدات المتزوجات فى فترة الحمل لانه بيعمل تشوهات خلقية للجنين وكذلك بعض الناس الى عندهم الدهنيات عالية لازم نعملهم تحاليل للكبد والدهنيات عشان مايكونش ليه آثر جانبى عليهم.
المشاكل الي بأيدين الشباب والشابات انه مايلعبش فى الحبوب لان كتير من حب الشباب قد يشفى بدون علاج اما إذا تم العبث واللعب فى هذا الحب بيؤدي الي ظهور ندب وبثور على سطح البشرة وقد يصعب ملاحقتها لاحقاً, إن أردت المزيد من هذه المشاكل اقرأ فى موضوعنا السابق من هنا

اظهر المزيد