أسلوب الحياة

نصائح غذائية بعد شهر رمضان

النهارده هنتكلم عن شوية نصائح للعيد وزي ما اتعودنا في شهر رمضان المبارك علي نمط غذائي معين واكل ثمين بيكون طبعاً متغير عن شهر رمضان عشان كده بتحصل مشاكل هضم لكتير من الناس.
مشكلة حرقة المعده : ودي بتيجي نتيجة تغير في العادات الغذائية وان الشخص بيكون متعود علي الاغذيه الدهنيه زي الشيكولاته والناس بتاكلها كتير في ايام العيد وفيه برده الوجبات الدسمه والكافيين ودي من اهم مسببات حرقة المعده زي المشروبات الغازيه والقهوه والشاي..الخ.
المغص : ودي بترجع لنفس المشكله نتيجة اضطراب الهضم ممكن يكون نتيجة اضطراب القولون وده بيصيب كتير من الناس وناس كتير بتسأل بيزيد كتير في العيد ليه ؟؟ وده نتيجة اكل البقوليات والاكلات الدسمه وبرده هتزيد من مشاكل اضطرابات المعده وكمان عندنا القهوه ياريت مانشربش منها كتير لان ممكن تضايق اكتر.
ودي لان الشخص بيكون اتعود علي كميات كبيره من الالياف في شهر رمضان زي الخضار والسلطه لكن بعد رمضان خلاص بيوقفه فبيحصل عنده نقص في الالياف نتيجة نقص تناول الخضار والفاكهه وبيبعد عن الاكلات الصحيه ويلجأ للاكلات الدهنيه والوجبات السريعه ودي مشكله كبيره, لا احنا نحاول نخلي غذائنا متوازن وصحي عشان ماتحصلش مشاكل معانا ومن هنا نعرف ازاي نهيأ جهازنا الهضمي.
دي مشكلة كبيره ونعالجها بإننا ناخد 3 تمرات الصبح وناكل وجبة فطار تكون خفيفه وياريت ماننساش الميه والخضار والفواكه.
عدم تناول الوجبات بشكل منتظم : ودي لازم نعود نفسنا عليها وناخد الفطار في معاد الفطار والغداء في معاد الغداء وهكذا.
الحلويات : سبب عدم تناول الوجبات بشكل منتظم اول حاجه بيلجؤلها الحلويات ودي بيكون فيها نسبة سعرات حراريه عاليه فمثلاً قطعة الكحك فيها 200 سعره حراريه يعنى بمعدل 4 تفاحات برده الشيكولاته 30 جرام الي بتكون حجم متوسط فيها 150 سعره حراريه يعني حاجه مش قليله فنحاول ناخد الحجات دي بإنتظام ونكتر من الخضروات والفواكه ونخلي وجباتنا منتظمه.
نحاول نتجنب الاطعمه المقليه والدهنيه ونركز علي الخضار والفاكهه ونحاول نكتر من شرب الميه ونبتعد عن المشروبات الغنيه بالكافيين زي البيبسي والقهوه.

اظهر المزيد