العناية بالشعرجمال

7 نصائح لمنع تشابك الشعر للابد

تشابك الشعر من المشاكل اللي كتير من البنات بيعانوا منها, والتعامل مع التشابك بطريقة غلط ممكن يضر الشعر ويقطعه ويتسبب في تقصفه, عشان كده النهاردة من خلال السطور الجاية هنتعرف على طرق لمنع تشابك الشعر وترطيبه بشكل صح.تماماً كما تلعب الحمية دوراً هاماً في صحة الجسم، فإنها تلعب أيضاً دوراً هاماً في صحة الشعر، ويحتاج الشعر إلى حمية صحيّة متوازنة ومتكاملة حتى يكون في صحة جيدة، ويعرف الشعر الصحي بالشعر الذي ينمو بشكل طبيعيّ من جميع البصيلات من فروة رأس صحية، وهو غير قابل للتكسر بسهولة،، ولكن حين يتساقط الشعر بكميّات كبيرة يصبح هذا التساقط ملاحظاً. إن الحمية الصحية مهمة للحفاظ على صحة الشعر وقوته ومنعه من التساقط، ويؤثر نقص العناصر الغذائية في صحة الشعر

 

ماهي اسباب تشابك الشعر

1- نقص الترطيب:

لما الشعر بيكون مش مترطب كويس, ده بيأدي لاحتكاك الشعر وبيسبب التشابك, وفي النهاية هيأدي لتلف وخشونة الشعر ولتدهور حالة الشعر بشكل عام.

2- النوم والشعر مفرود:

النوم من غير لم الشعر او تضفيره, ممكن يأدي لتشابك الشعر بشكل كبير, وحاجة تانية مهمة جدا متناميش ابدا والشعر مبلول, لان الشعر بيكون اضعف وهو مبلول وده بيخليه يتجعد ويتكسر بسهولة, والتشابك اللي بيكون ناتج عن النوم بشعر مبلول بيكون صعب جدا فكه.

3- مش بتسرحيه:

عدم تسريح الشعر كل يوم ممكن يأدي للتشابك, خصوصا لو نمتي بيه مش متسرح, كمان ممكن بقايا الزيت تتراكم على الشعر مع مرور الوقت ويضر صحة الشعر.

4- مش بتقصي الاطراف الجافة:

اهمال قص اطراف الشعر فترات طويلة ده بيأدي لانقسام الاطراف وتكسرها بسهولة وتجعد وهيشان الشعر, وبمجرد ما الشعر يتقسم من تحت بيكون صعب انك تصلحيه, وبيبقى جاف وبيتجعد, وكل ده ممكن يأدي في النهاية لتشابك الشعر بسهولة.

5- تلف طبقات الشعر الخارجية:

استخدام الحرارة باستمرار على الشعر ممكن يأدي لتكسر الشعر وتلفه, ولما الشعر هيتلف بتتشال الطبقات الخارجية بتاعته والطبقات الداخلية بتبقى مكشوفة من غير حماية, وده في النهاية هيأدي لتشابك وضرر الشعر بشكل عام.

بعد ما عرفنا اسباب تشابك الشعر هنقولك على الطرق اللي هتمنع التشابك وتحافظ على شعرك صحي.

7 نصائح لمنع تشابك الشعر

  • ينصح باختيار الشامبو المناسب لنوع الشعر للتقليل من التعرض للتشابك، أما في حال لم يفلح ذلك فننصحك باستعمال شامبو غني المواد المرطبة للتخلص من جفاف الشعر الذي يعد السبب الرئيسي وراء تشابك الشعر.
  • تجنبي سيدتي تطبيق الكثير من مستحضرات العناية لأنها تتضمن نسبة عالية من الكيميائيات التي تتسبب في جفاف الشعر وبالتالي تعرضه للتشابك.
  • ننصحك باستخدام بديل الزيت أو البلسم المخصص لنوع الشعر بعد غسله بالشامبو لترطيبه وحمايته من التشابك.
  • احرصي على تمشيط كامل خصلات الشعر بمشط ذو أسنان عريضة لتفادي وجود الفراغات التي تجعل الشعر عرضة للتشابك.
  • استخدمي قطرات من زيت جوز الهند لترطيب خصلات الشعر قبل تمشيطه لتسهيل حركة المشط.
  • قبل النوم قومي بوضع خصلات الشعر على أعلى الوسادة، مع ضرورة استخدام قماش ناعم على الوسادة لـتجنب احتكاك الشعر أثناء النوم وتشابكه.
  • شطف الشعر بمية باردة الخطوة دي بسيطة جدا لكن فعالة, بعد ما تغسلي شعرك بالطريقة العادية خلي اخر شطفة للشعر تكون بمية باردة عشان تقفلي مسام الشعر وتمنعي تكسره,

حيل سهلة لفك التشابك

– استخدمي دايما صوابعك لفك التشابك قبل استخدام المشط, لان ده ممكن يقلل من حجم العقدة بشكل كبير, ويخلي استخدام المشط اسهل واقل الم.

– قسمي الشعر عشان ده هيخلي فك التشابك اسهل وهتقدري تتحكمي في الشعر اكتر.

– قصي اطراف الشعر كل 3 شهور عشان تتخلصي من الاطراف المنقسمة.

– تسريح الشعر بالفرشة وهو مبلول ممكن يضعفه ويخليه يتساقط, بدل كده, استخدمي صوابعك عشان تتخلصي من اي عقد او تشابك بعد ما تغسلي شعرك مباشرة.

– اتجنبي استخدام منتجات الشعر اللي ممكن تسيب بقايا لانها هتتسبب في تعقيد وتشابك الشعر.

– استخدمي Leave-in conditioner بعد غسل الشعر, لان ده مش بس هيخليكي تقدري تتحكمي في شعرك بسهولة اكتر, لكن كمان هيقلل هيشان وتطاير الشعر.

– زي ما قولنا استخدمي ماسكات الشعر زي الزبادي والعسل لترطيب الشعر بعمق كل اسبوع او كل اسبوعين.

– البسي سكارف او قبعة وانتي خارجة عشان تحمي شعرك من الشمس والغبار والاتربة وتلوث الجو.

– اعملي حمام زيت للشعر بنوع زيت طبيعي قبل غسله بساعة, ممكن تستخدمي زيت الزيتون, زيت اللوز, زيت جوز الهند.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق